Swimrun, där man springer och simmar om vartannat, är en tävlingsform på uppgång. Här är några tips för dig som tänker satsa på ett av alla lopp som hålls i sommar.

Vi bad Nils Zätterström, en av männen bakom det årliga Ångaloppet, att dela med sig av lite tips inför sommarens swimrun-säsong.nils

– Det viktigaste är att titta på vem du är och vad du har för bakgrund. För de flesta deltagarna är vattnet den stora utmaningen och du måste känna dig trygg i vattnet, kunna slappna av och sträcka ut. Därför ska du helst gå ner till poolen tillsammans med din lagkamrat någon gång i veckan, berättar Nils.

Han menar att det i varje fall i Ångaloppet funkar att simma bröstsim för den som vill. Fast med hjälp av en crawlkurs går det att sänka sin tid ganska mycket.

– Sedan behöver man inte börja crawla för glatta livet direkt man kommer i vattnet under loppet. Eftersom man har hög puls när man springer, kan man lätt bli stressad och därför förlorar man inte nödvändigtvis på att inleda med bröstsim och sedan börja sträcka ut och crawla.

29019067825_98e63770d0_zMed tanke på den pågående löparboomen är det många som ställer upp i swimrun som känner sig väl förberedda när det gäller den biten. Nils understryker dock skillnaden mellan att springa i motionsspår eller på gångvägar jämfört med att vara ute i naturen.

– Det här är som orientering, fast utan att man behöver kolla kartan. Det är utmanande att löpa i sådan miljö och dyker upp problem av olika slag. Därför är det en god idé att pröva att springa obanat. Det behöver inte vara svårare än att man springer bredvid motionsspåret för att känna på hur det är att springa i riktiga skogen, säger han.

När vädret blir varmare igen rekommenderar han också alla som har möjlighet att pröva på att simma med träningskläder och skor på när man är på väg hem från sin löprunda.

– Det är egentligen en rätt simpel grej. Man ska inte göra det för konstlat. Det enda att tänka på är säkerheten. Träna i par och se till att ha koll på eventuella farleder, strömmar och dylikt där du tänker simma.

Nils tycker inte heller att man behöver investera i allt för mycket utrustning innan man har provat på sporten på riktigt.

– I Ångaloppet kan du i varje fall delta utan problem så länge du kan simma några hundra meter. Du behöver ingen våtdräkt, utan kan använda vanliga träningskläder.