Svensk Simidrotts Hasse Nilsson delar med sig av tips för träning både i och utanför bassängen.

Hasse Nilsson är verksamhetsutvecklare på Svensk Simidrott. Det han inte vet om simträning är antagligen inte värt att veta. Han menar att tekniken är det viktigaste att fokusera på i bassängen.

– Oavsett nivå, från nybörjare till elitsimmare, går det aldrig att frångå att simning är en tekniksport. Styrka är inte allt, säger Hasse. img_0184

Den som lär sig crawla måste till att börja med få ordning på sin andning. Man måste också lära sig bensparken så att benen kommer upp till ytan, balanserar överkroppens rörelser och får en drivande funktion. Slutligen gäller det att fånga vattnet med händer och armar så att man skapar ett drag som effektivt flyttar kroppen framåt i vattnet.

– Här kan man gärna ta hjälp av olika hjälpmedel som finns, som fenor och paddlar, men använd dem med måtta. Träna även utan hjälpmedel och undvik att bli beroende av dem. Fastna inte i fenträsket!

För att få upp hastigheten ska man i första steget effektivisera sitt armtag så att man kommer så långt som möjligt på varje andetag med en bra frekvens. När man väl har lärt sig simma tekniskt bra, kan man fokusera på att öka frekvensen med bibehållen armlängd. Det är först när tekniken sitter som styrka och explosivitet kommer att få stor betydelse.

– För att komma någon vart behöver du simma ofta. Slipar du på tekniken utvecklar du en god ekonomi i din simning och kan ta dig fram utan att slösa energi, fortsätter han.

I och med att tekniken är så viktig i bassängen krävs god rörlighet och kroppskännedom. Yngre simmare har ofta detta gratis, men för vuxna som vill utveckla sin simning gäller det att träna för att få upp rörlighet i skuldra, axel, bröst, rygg och höft. Man behöver en kropp som kan göra rörelser i olika riktningar.

– När man tränar på torra land ska i synnerhet vuxna alltså prioritera rörlighetsträning, som övningar med stora rörelseutslag, till exempel djupa knäböj, traditionell stretching, träning med triggerpunktsbollar eller massage. Allmän fysträning är också nyttigt. Man behöver en stark kropp för att simma långt eller snabbt samt orka hålla tekniken och undvika skador. Men ökad rörlighet ger på ett annat sätt direkt resultat i bassängen och förebygger dessutom skador, avslutar Hasse.

 

Hasse Nilssons träningstips

Utveckla dina tekniska färdigheter: andning, benspark, drag

Använd gärna hjälpmedel, fast med måtta

Effektivisera dina armtag

Lär dig simma längre och längre med god teknik och frekvens

Simma ofta och slipa på tekniken

Träna ”fasta” moment som start och vändning

Utanför bassängen är rörlighetsträning minst lika viktigt som styrketräning