Nu är hösten här och det finns förhoppningsvis tid över för eftertanke och reflektion över sommarens tävlingar och det gångna årets simträning.

Om du har loggat din träning under året är det nu du ska sätta dig ned och utvärdera vad som har fungerat bra för dig och vad som inte har det. Om du har fört en träningsdagbok kan du förhoppningsvis dra vissa slutsatser. Du kanske ser att du slarvat med återhämtning eller varit för okonsekvent i din simträning eller kanske rebtav varit sjuk i långa perioder som omöjliggjort simträning för dig.

Gå vidare till sommarens simlopp och se vad du gjorde inför de lopp som gick bra och även inför de lopp som inte gick bra.

Var ärlig mot dig själv när det gäller dina styrkor och svagheter. Om du känner att du behöver hjälp kan du ta kontakt med den lokala simklubben för att få hjälp med din simteknik.

Om du inte har fört träningsdagbok tidigare, börja göra det nu. Utan en sådan, och utan en strukturerad träningsplan, gör du dig själv en stor otjänst. Utan en träningsdagbok är det svårt att se samband och dra slutsatser för att kunna ändra sin träning.

Det är också viktigt att betona att man inte kan vara i toppform året runt. Om du ändå försöker med den omöjliga uppgiften leder det bara till överträning och besvikelse.

Skapa en träningsplan för din träning och den behöver inte vara särskild avancerad. Simmar du 3 gånger i veckan kan du t ex fundera över att simma ett av passen med teknikfokus, ett annat med korta och snabba simserier och det sista som ett lite längre simpass där du simmar längre sträckor utan att hjärtat hoppar ur bröstkorgen.