Tack vare en osedvanligt varm september har utesäsongen för många varit extra lång i år. Nu är det väl ändå hög tid för lite träningstips för inomhussäsongen.

Wisby Simsällskaps simlärare Tony Nyman berättar att han själv har svårt att slita sig från det öppna vattnet till och med nu i oktober. Så har gotlänningarna förstås väl förspänt med Östersjöns stora blå och dessutom många vattenfyllda kalkbrott att tillgå. Inomhusträning i bassäng är dock något som kan hjälpa till även inför nästa utesäsong.

– I grund och botten är all vattenträning av godo för simning i öppet vatten. Simträning är förstås grundläggande men spelar du undervattensrugby, vattenpolo eller bara deltar i vattengympa så är det också bra, säger Tony.
Framför allt gäller det att crawla, crawla och åter crawla. Men det finns också specifika övningar att ta till i bassängen som man har särskild nytta av i öppet vatten:
– Det är till exempel att träna fem- och sjutaktsandning. En annan grej är det som kallas ”distance per stroke”, att se hur långt man kommer med varje armtag genom att räkna armtag per längd och sedan försöka sänka antalet. Accelererande moment kan också användas, som i löpning eller andra motionssporter, till exempel ”negative splits” där man startar i lugnt tempo och ökar.
Tony tipsar om att vara uppmärksam på skador och smärtor när man drar igång tony-simma-sverige-almedalen-2016-1en lång säsong med bassängträning, vilket kan vara lite enahanda. För att förebygga skada är det en god idé att varva crawl med ryggcrawl. Det är en åtgärd du kan vidta direkt om du känner av någon smärta.
– Varvar du med ryggcrawl får dessutom kompletterande muskler i dina axlar jobba, vilket ger bättre hållning. Ytterligare ett moment att träna på med öppet vatten i åtanke är det som jag vill kalla ”Alligator swim”, då man spanar framåt efter riktning och orientering under crawl. Det är bra att hålla nack- och ryggmusklerna i trim för detta, avslutar Tony.

 

 

Tony Nymans tips om inneträning för öppet vatten
• Crawla, crawla och åter crawla
• Varva med ryggcrawl
• Träna fem- och sjutaktsandning
• Försök höja sträckan för varje armtag
• ”Alligator swim”
• Träna även accelererande simning
• Var uppmärksam på skador och åtgärda direkt